Wat kenmerkt de logopedist in de rol van coach?

Als communicatie-expert stimuleer je bij zowel individuen als groepen het bewustzijn en de verantwoordelijkheid voor het eigen welzijn en de eigen gezondheidssituatie. Je coach daarnaast de hulpvrager op het bevorderen van diens gezondheidsvaardigheden.

Je coacht de individuele hulpvrager, inclusief zijn omgeving en stemt daarbij af op de context, mogelijkheden, capaciteiten, behoeften en wensen van de hulpvrager. Op de voorgrond staat de tevredenheid van de hulpvrager, het nemen van regie over de eigen situatie en het bereiken of in stand houden van de optimale sociale participatie.

Je denkt en werkt met name preventief op het gebied van (dreigende) communicatie- en slikproblemen en participatie op deze gebieden in de maatschappij. Preventieve activiteiten hebben als doel ziektepreventie en vroegtijdige opsporing, gezondheidsbevordering en gezondheidsbescherming.

Je bevordert de deskundigheid en effectiviteit van professionals en vrijwilligers in bijvoorbeeld kinderopvang, onderwijs, gezondheidszorg en bedrijfsleven door het aanbieden van preventieve activiteiten op het gebied van communicatie en communicatiekwetsbaarheid. Je toont je vaardig in het oplossen van complexe en onvoorspelbare problemen. Je voert de gezondheid en communicatie bevorderende activiteiten op efficiënte wijze binnen het afgesproken tijdsbestek uit en je neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen. Je evalueert de uitgevoerde activiteit(en). Je bent in staat om de regie aan de hulpvrager over te dragen en de verantwoordelijkheid over proces en resultaat met de hulpvrager te delen.

Kernhandelingen

  • Opsporen, inventariseren en analyseren van gezondheidsproblemen en risicofactoren in de gezonde bevolking, groepen met risico, individuen met beginnende klachten en personen met een ziekte.
  • Uitvoeren van preventieve activiteiten gericht op ziektepreventie, gezondheidsbevordering en gezondheidsbescherming.
  • Inventariseren en creëren van voorwaarden en mogelijkheden voor optimale (communicatieve) participatie van de individuele hulpvrager en zijn eigen omgeving.
  • De individuele hulpvrager stimuleren, ondersteunen en begeleiden in het nemen van beslissingen en het regie nemen over het eigen welzijn en de eigen gezondheidssituatie.
  • Delen van verantwoordelijkheden tussen hulpvrager en logopedist.
  • Collega’s en andere (zorg)professionals situationeel begeleiden m.b.t bevorderen van communicatie en primaire mondfuncties.
  • Plannen, uitvoeren en evalueren van leeractiviteiten.

Startbekwaam niveau

Als communicatie-expert stimuleer je bij zowel individuen als groepen het bewustzijn en de verantwoordelijkheid voor het eigen welzijn en de eigen gezondheidssituatie.
Je coacht daarnaast de hulpvrager op het bevorderen van diens gezondheidsvaardigheden. Je coacht de individuele hulpvrager, inclusief zijn omgeving en stemt daarbij af op de context, mogelijkheden, capaciteiten, behoeften en wensen van de hulpvrager. Op de voorgrond staat de tevredenheid van de hulpvrager, het nemen van regie over de eigen situatie en het bereiken of in stand houden van de optimale sociale participatie.
Je denkt en werkt met name preventief op het gebied van (dreigende) communicatie- en slikproblemen en participatie op deze gebieden in de maatschappij. Preventieve activiteiten hebben als doel ziektepreventie en vroegtijdige opsporing, gezondheidsbevordering en gezondheidsbescherming.
Je bevordert de deskundigheid en effectiviteit van professionals en vrijwilligers in bijvoorbeeld kinderopvang, onderwijs, gezondheidszorg en bedrijfsleven door het aanbieden van preventieve activiteiten op het gebied van communicatie en communicatiekwetsbaarheid. Je toont je vaardig in het oplossen van complexe en onvoorspelbare problemen. Je voert de gezondheid bevorderende activiteiten op efficiënte wijze binnen het afgesproken tijdsbestek uit en je neemt verantwoordelijkheid voor het eigen handelen. Je evalueert de uitgevoerde activiteit(en). Je bent in staat om de regie aan de hulpvrager over te dragen en de verantwoordelijkheid over proces en resultaat met de hulpvrager te delen.

Voorbeelden van beroepsactiviteiten

  • Samen met de hulpvrager inventariseren en creëren van voorwaarden en mogelijkheden voor optimale participatie;
  • Voeren van coachgesprekken;
  • Signaleren van gezondheidsrisico’s;
  • Preventief (interprofessioneel) handelen;
  • Bevorderen van het zelfmanagement van personen;
  • Scholen, trainen en coachen van de omgeving van de hulpvrager.