Wat kenmerkt de logopedist in de rol van samenwerkingspartner?

In de rol van samenwerkingspartner maak je deel uit van een groter systeem. Je zoekt samenwerking op binnen en buiten de zorg om de (hulp-) vraag optimaal te beantwoorden. Je neemt in de samenwerking zowel de verantwoordelijkheid voor de resultaten van het eigen aandeel als voor het gezamenlijke resultaat en deelt de verantwoordelijkheid in het managen van complexe processen.

In het veranderende landschap van zorg en welzijn positioneer je je als innovatieve netwerker binnen nieuwe integrale samenwerkingsvormen. Bij het samenwerken is het delen van kennis en verantwoordelijkheden noodzakelijk. Je werkt actief samen met professionals op het terrein van zorg, welzijn, onderwijs, beroepsvoorlichting, ondernemen en innoveren en met stakeholders zoals overheden, verzekeraars en andere financiers.

Je begrijpt elkaars spelregels en perspectieven (waarden en normen), toont de wil om van en met elkaar te leren. Je reflecteert op het eigen handelen en op persoonlijke resultaten in de samenwerking met anderen en stelt het handelen bij. Je streeft proactief naar een soepele organisatie van de samenwerking en een diepgang die past bij de vraagstelling en de belangen van de hulpvrager, je stemt af op het begripsniveau, de cultuur, de achtergrond en de voorkeuren van de samenwerkingspartner en verwijst indien nodig door.

Kernhandelingen

  • Samen met andere disciplines en stakeholders de (hulp)vraag van de hulpvrager beantwoorden.
  • Inschakelen van voor de hulpvrager relevante hulpbronnen, stakeholders en mogelijke samenwerkingspartners.
  • Verwijzen naar andere disciplines (via arts of rechtstreeks).
  • Vertegenwoordigen van het vak logopedie in interprofessionele relaties.
  • InitiĆ«ren en onderhouden van netwerken.
  • In de communicatie afstemmen op het begripsniveau, cultuur, achtergrond en de voorkeuren van de samenwerkingspartner(s).
  • Rapporteren naar relevante betrokkenen

Startbekwaam niveau

Je maakt deel uit van een groter systeem. Je zoekt samenwerking op binnen en buiten de zorg om de (hulp-) vraag optimaal te beantwoorden. Je neemt in de samenwerking zowel de verantwoordelijkheid voor de resultaten van het eigen aandeel als voor het gezamenlijke resultaat en deelt de verantwoordelijkheid in het managen van complexe processen.
In het veranderende landschap van zorg en welzijn positioneer je je als innovatieve netwerker binnen nieuwe integrale samenwerkingsvormen.
Bij het samenwerken is het delen van kennis en verantwoordelijkheden noodzakelijk. Je werkt actief samen met professionals op het terrein van zorg, welzijn, onderwijs, beroepsvoorlichting, ondernemen en innoveren en met stakeholders zoals overheden, verzekeraars en andere financiers.
Je begrijpt elkaars spelregels en perspectieven (waarden en normen), toont de wil om van en met elkaar te leren. Je reflecteert op het eigen handelen en op persoonlijke resultaten in de samenwerking met anderen en stelt het handelen bij. Je streeft proactief naar een soepele organisatie van de samenwerking en een diepgang die past bij de vraagstelling en de belangen van de hulpvrager, je stemt af op het begripsniveau, de cultuur, de achtergrond en de voorkeuren van de samenwerkingspartner en verwijst indien nodig door.

Voorbeelden van beroepsactiviteiten

  • Samenwerkingspartners bepalen en contact leggen;
  • Gezamenlijke doelen en resultaten bepalen;
  • Duidelijke en concrete afspraken maken over inhoud en proces van de samenwerking;
  • Informatie uitwisselen;
  • Actieve bijdrage leveren aan overleg en communicatie om de samenwerking te bevorderen;
  • Proces evalueren;
  • Initiatief nemen tot nieuwe samenwerkingsverbanden.