Wat kenmerkt de logopedist in de rol van professional?

In je rol als professional toets je je eigen beroepsmatig handelen, je reflecteert, je verantwoordt en stelt je handelen op grond van feedback bij. Je ontwikkelt je eigen logopedische deskundigheid en je handelt ‘evidence-based’, door zelfstandig keuzes te maken op basis van de eigen gespecialiseerde kennis en door rekening te houden met de waarden en voorkeuren van de hulpvrager, klant of opdrachtgever. Je verantwoordt keuzes wat betreft doelmatigheid, doeltreffendheid en het best beschikbare bewijs. Je onderzoekt ethische dilemma’s in de beroepspraktijk en maakt op basis van afweging tussen bezwaren en mogelijkheden een weloverwogen keuze. Je draagt een mening uit over het belang van het beroep voor de hulpvrager en voor de samenleving. Je hebt zicht op persoonlijke ambities in relatie tot het beroepsmatig handelen en geeft ‘life-long learning’ vorm door formele en informele leeractiviteiten.

Kernhandelingen

  • Ethisch verantwoord handelen.
  • Verder ontwikkelen van de eigen logopedische deskundigheid.
  • Handelen in samenspraak met de hulpvrager, op basis van het beste beschikbare wetenschappelijke bewijs, in afweging met de behoefte van de hulpvrager en de eigen klinische ervaring (evidence-based).
  • Het eigen handelen verantwoorden.
  • Reflecteren op de kwaliteit van het eigen logopedisch handelen en deze kwaliteit trachten te verbeteren.

Startbekwaam niveau

Je toetst je eigen beroepsmatig handelen, je reflecteert, je verantwoordt en stelt je handelen op grond van feedback bij. Je ontwikkelt je eigen logopedische deskundigheid en je handelt ‘evidence-based’, door zelfstandig keuzes te maken op basis van de eigen gespecialiseerde kennis en door rekening te houden met de waarden en voorkeuren van de hulpvrager, klant of opdrachtgever. Je verantwoordt keuzes wat betreft doelmatigheid, doeltreffendheid en het best beschikbare bewijs. Je onderzoekt ethische dilemma’s in de beroepspraktijk en maakt op basis van afweging tussen bezwaren en mogelijkheden een weloverwogen keuze. Je draagt een mening uit over het belang van het beroep voor de hulpvrager en voor de samenleving. Je geeft ‘life-long learning’ vorm door formele en informele leeractiviteiten.

Voorbeelden van beroepsactiviteiten

  • Handelen volgens afgesproken normen;
  • Feedback, Feed-forward en Feed-up vragen;
  • Reflecteren op het eigen beroepsmatig handelen;
  • Plannen en uitvoeren van verbeteracties;
  • Leven Lang Leren.