Wat kenmerkt de rol van logopedist?

In je rol als logopedist zet je je expertise in bij het beantwoorden van vragen en het aanpakken van (logopedische) hulpvragen. Hierbij integreer je afhankelijk van de context en/of de vraag de andere rollen en pas je logopedische kennis, vaardigheden en professionele waarden toe bij het leveren van cliëntgerichte kwaliteitszorg. Binnen de zorg baseer je je op een onderbouwd model van gezondheid, waarbij de logopedist volgens het methodisch handelen hulpvragen op het gebied van communicatie, taal, spraak, gehoor, stem, cognitie, ademen, slikken, eten en drinken aanpakt. Binnen de kaders van gezamenlijke besluitvorming staat bij het methodisch handelen het volgende centraal: je voert het proces van anamnese en onderzoek uit; je formuleert een (beschrijvende) diagnose of conclusie en je geeft de hulpvrager een advies op maat. Je stelt in samenspraak met de hulpvrager doelen en een logopedisch handelingsplan op, voert het plan zelfstandig uit en evalueert het plan op kritische wijze. Je handelt binnen de principes van de directe toegankelijkheid. Je analyseert complexe problematiek en lost deze op tactische, strategische en creatieve wijze op. Hierbij staat de hulpvrager centraal, dit kan individueel of in groepsverband zijn. Je stimuleert in nauwe samenspraak en beslist samen met de hulpvrager hoe deze beter kan deelnemen aan de samenleving (participatie), zelf verantwoordelijkheid kan nemen voor gezondheid en herstel en zelf de regie kan nemen over het eigen leven (zelfmanagement). Dit doe je waar nodig in afstemming met andere professionals (interprofessionele samenwerking). Je verantwoordt keuzes wat betreft doelmatigheid, doeltreffendheid en het best beschikbare bewijs.

Ook buiten de zorg ben je als logopedist actief. Je stemt samen met de opdrachtgever de vraag af en gaat methodisch te werk in het plannen, uitvoeren en evalueren van activiteiten.

Als logopedist blijf je je voortdurend ontwikkelen; je consulteert collega’s om het eigen handelen te toetsen of om het therapeutisch repertoire uit te breiden. Zowel binnen als buiten de zorg handel je ethisch, maatschappelijk verantwoord.

Wanneer we spreken van methodisch logopedisch handelen betreft dit onderstaande onderdelen:

  1. Aanmelding / intake uitvoeren;
  2. Onderzoek en anamnese plannen en uitvoeren;
  3. Uitkomsten analyseren en interpreteren;
  4. Definiëren van communicatie- en / of slikproblemen;
  5. Geven van prognose en advies;
  6. Samen Doelen bepalen;
  7. Handelingsplan opstellen;
  8. Handelingsplan uitvoeren en zo nodig bijstellen;
  9. Evalueren en afronden.

Dit alles vindt plaats binnen kaders van gezamenlijke besluitvorming, waarbij (borging en/of verbetering van) participatie en stimuleren van regie bij de hulpvrager (zelfmanagement) centraal staan in aanpak, beoogde doelen en resultaten van het logopedisch (behandel) traject.

Kernhandelingen

  • Het toepassen van expertise uit het logopedisch vakgebied.
  • Het centraal plaatsen van hulpvrager en diens naasten, samen beslissen.
  • Het uitvoeren van een cliëntgericht onderzoek en/of het methodisch inventariseren van de vraagstelling van een hulpvrager, doelgroep of opdrachtgever.
  • Het plannen en uitvoeren van procedures, handelingen en therapieën om te kunnen adviseren, beoordelen, begeleiden en behandelen.
  • Het opstellen, uitvoeren, evalueren en bijstellen van doorlopende logopedische zorg.
  • Het actief bijdragen aan een veilige context waarin de hulpvrager optimaal toekomt aan diens ontwikkeling en/of herstel.
  • Het continu verbeteren van de kwaliteit van de logopedische handelingen.

Startbekwaam niveau

Je zet je expertise in bij het beantwoorden van vragen en het aanpakken van (logopedische) hulpvragen. Hierbij integreer je afhankelijk van de context en/of de vraag de andere rollen en pas je logopedische kennis, vaardigheden en professionele waarden toe bij het leveren van cliëntgerichte kwaliteitszorg. Binnen de zorg baseer je je op een onderbouwd model van gezondheid, waarbij de logopedist volgens het methodisch handelen hulpvragen op het gebied van communicatie, taal, spraak, gehoor, stem, cognitie, ademen, slikken, eten en drinken aanpakt. Binnen de kaders van gezamenlijke besluitvorming staat bij het methodisch handelen het volgende centraal: je voert het proces van anamnese en onderzoek uit; je formuleert een (beschrijvende) diagnose of conclusie en je geeft de hulpvrager een advies op maat. Je stelt in samenspraak met de hulpvrager doelen en een logopedisch handelingsplan op, voert het plan zelfstandig uit en evalueert het plan op kritische wijze. Je handelt binnen de principes van de directe toegankelijkheid. Je analyseert complexe problematiek en lost deze op tactische, strategische en creatieve wijze op. Hierbij staat de hulpvrager centraal, dit kan individueel of in groepsverband zijn. Je stimuleert in nauwe samenspraak en beslist samen met de hulpvrager hoe deze beter kan deelnemen aan de samenleving (participatie), zelf verantwoordelijkheid kan nemen voor gezondheid en herstel en zelf de regie kan nemen over het eigen leven (zelfmanagement). Dit doe je waar nodig in afstemming met andere professionals (interprofessionele samenwerking). Je verantwoordt keuzes wat betreft doelmatigheid, doeltreffendheid en het best beschikbare bewijs. Ook buiten de zorg ben je als logopedist actief. Je stemt samen met de opdrachtgever de vraag af en gaat methodisch te werk in het plannen, uitvoeren en evalueren van activiteiten. Als logopedist blijf je je voortdurend ontwikkelen; je consulteert collega’s om het eigen handelen te toetsen of om het therapeutisch repertoire uit te breiden. Zowel binnen als buiten de zorg handel je ethisch, maatschappelijk verantwoord.

Voorbeelden van beroepsactiviteiten

  • Contact leggen, (behandel)relatie opbouwen;
  • Analyseren en interpreteren van logopedische onderzoeksresultaten;
  • Gezamenlijk opstellen van prioriteiten, doelen en handelingsplan;
  • Uitvoeren handelingsplan, (effectieve) interventies toepassen;
  • Gebruik maken van procesmatige richtlijnen (AVG, DTL, etc.);
  • Tussentijds monitoren, eventueel bijstellen en evalueren van het handelingsplan;
  • Opstellen van een eindrapportage;
  • Effectief en efficiënt handelen, bijv. door keuzes t.a.v. inzet van technologie, interprofessioneel samenwerken etc.